PIGUŁKA OBIEKTYWÓW

Permalink Autor: kyothedemoneyes, data postu: Saturday, January 30, 2010 18:22
Często w ramach forum na photoblogu pytacie o obiektywy.
I z czym będą działać z czym nie.
Po krótko przedstawie wam obiektywy z niskiej i średniej półki cenowej.
Ale tylko te które zalugują na uwage. I są sprawdzonymi obiektywami przez wielu
uzytkowników.
Ale zanim do tego dojde. Nauczymy sie kilku podstaw i o co chodzi w tych dziwnych
cyferkach na obiektywach i w opisach jak chcemy jakis kupic.

Na początek. I na chłopski rozum.
Liczba f na obiektywie.
Liczba f oznacza jasnosc danego obiektywu. Standardem jaki występuje najczęściej w

kitowych obiektywach to f/3.5-5.6
f/3.5 - w tym wypadku to jasnośc obiektywu na początku zakresu.

przykładowo, jezeli mamy obiektyw o zakresie 18-55mm.
f/3.5 bedzie oznaczac jasnosc dla 18 mm.
f/5.6 bedzie oznaczalo jasnosc dla 55 mm.
jasnosc bedzie sie zmieniala podczas calego zakresu jakiego będziecie uzywac.
Przy 18 mm zawsze bedzie to 3.5 a przy 55mm zawsze 5.6.

Wszystkie obiektywy które mają pewien zakres ogniskowych, tak jak wyzej opisany (18-55)
to obiektywy zmiennoogniskowe. Popularnie zwane ZOOMami. Bo mozna przyblizac i oddalac.
Wszsytkie ekonomiczne obiektywy, chodzi mi tutaj o niską cene, zmienno ogniskowe będa
posiadały dwie liczby f w oznaczeniu. Tą pierwsza odpowiadająca początkowi zakresu i
Druga która informuje was o świetle na końcu zakresu.

Dobrym przykladem sa obiektywy uniwersalne.
Obiektyw uniwersalny to taki który pokrywa zakres od szerokiego kątu. Po tele (czyli duze
zblizenie)
Popularne są zakresy 18-200 mm. Taki obiektyw będzie mial f/3.5 na początku. i f/5.6 na
końcu. tak samo jak 18-55.Obiektyw przy zblizeniu do np. 140 mm bedzie mial f/4.
A dopiero przy 200 mm f/5.6
Oczywiscie wszsytko zalezy od wykonania obiektywu. Spotkacie sie z mniejszymi i większymi
liczbami f w oznaczeniu. Wiec sami bedziecie potrafili wywnioskowac jaką jasnosc ma dany
obiektyw.
Pamiętajcie. Im niższa liczba f, tym obiektyw jaśniejszy.
Po co wam jasny obiektyw? Aby mieć mozliwosc do robienia zdjec w slabym swietle bez lampy
bez potrzeby zwiekszania iso. Oraz dla pięknej głębi ostrości która oferuja obiektywy z
niska liczbą f.

Obiektywy zmiennoogniskowę z wyższej i sredniej półki posiadają jedną liczbę f.
Co oznacza, ze swiatlo na poczatku jak i na koncu zakresu obiektywu pozostaje bez zmiany.

Takie obiektywy są droższe, ale o wiele lepsze optycznie od tych ze zmiennym swiatłem.
Najpopularniejszym obiektywem dla szarego uzytkownika cenowo, jest tamron 28-75 f/2.8
swietny obiektyw. (więcej o nim ponizej)

Drugimi obiektywami o ktorych powinniscie wiedziec to obiektywy stałoogniskowe.
Zgadnijcie czym roznia sie od tych pierwszych.
Już?
Dokładnie.
Obiektywy stałoogniskowe to jak sama nazwa wskazuje, obiektywy z jedną ogniskową.
To oznacza ze jezeli bedziecie chcieli cos przyblizyc, bedziecie musieli podejśc do

obiektu na nogach. Tak wiem, to męczy.
Mozna znalezc mase obiektywow staloogniskowych pokrywajacych poszczególne ogniskowe.
np. 50mm / 85mm/ 500mm itp.
Obiektywy te charakteryzują sie jasnością zaczynającą się od f/2.8 lub mniejszą.
(jezeli ogniskowa jest ogromna jak np 800mm to przewaznie stałą f jest 4 lub 5.6)
Ich główna cechą jest wyzej omawiana jasnosc i wykonanie. Rzadko które obiektywy
zmiennoogniskowe dorównują optycznie jakością do staloogniskowych.
Miedzy takimi obiektywami jest nikkor 14-24 f/2.8 który optycznie przewyzsza obiektywy
stałoogniskowe w tym zakresie.
Przewyzsza tez wielokrotnie wage waszego portfela.

ZACZYNAJMY WIĘC !

SZEROKI KĄT ( zeby zmieścic więcej swiata w jednym zdjeciu)
Wymienie tu dostępne dla większosci obiektywy szerokokątne dedykowane dla danej marki i

od firm trzecich ( sigma i tamron)
Firmy trzecie oferują mocowanie obiektywów do praktycznie każdego aparatu (DSLR).

Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM  -2398 PLN
Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM  -1919 PLN
Sigma 10-20 to najpopluarniejszy szeroki kąt dla początkujących i nie tylko.
pierwszy ma stale swiatlo 3.5 drugi zmienne.

Tokina AT-X 124 AF PRO DX
drugi po sigmie najpopularniejszy szeroki kąt
mniejszy zakres, mniejsza dystorsja
-2059,00 PLN

Tamron SP AF 10-24mm f/3.5-4.5 Di II LD Asp
Zdecydowanie najgorszy optycznie z wymienionych obiektywów.
za to najtanszy
- 1670,00PLN



STANDARD (zwany też spacer zoom)
Za standard jest uzywana ogniskowa pokrywająca 24-80 mm
Najlepsze co mozecie kupic w tym przedziale za przystpena cene to:

Sigma AF 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM
obiektyw jest bardzo dobry optycznie.
Wykonanie świetne.
1749,00 PLN

Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD Asp. [IF] Makro
najlepszy obiektyw jaki mozecie dostac za niską cene
stosunek jakosci do ceny jest swietny. Ma stałe swiatlo 2.8
co czyni go szczególnie atrakcyjnym.
Ma też jedną wade. Rózne partie obiektywów rozeszly sie po swiecie.
Czasem trzeba porownac 2-3 egzemplarze aby trafic na taki co ostrzy idealnie.
Najwieksze problemy obiektywy marki TAMRON mają z aparatami CANON.
przy kupnie obiektywów trzeba zwrocic uwage,
i przetestowac obiektyw najlepiej w sklepie na swoim aparacie.
- 1429,00 PLN

Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asp.
ten obiektyw wraz z 28-75 wymienionym wyzej są już legendami.
Jakosc optyczna w tych obiektywach Jest na najwyzszym poziomie i ich zakup jest

obowiązkowy. Wielu kupije 17-50 do fotografi ślubnej.
-1440 PLN



TELEOBIEKTYWY

SIGMA APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO for Nikon. (wbudowany silnik)
lub poprostu apo 70-300 dla każdego.
Swietny obiektyw tele dla początkującego.
cena nikonowskiego z silnikiem to niecale 1000 PLN
bez, 800 PLN

Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 LD Di Macro 1:2 (Nikon) ( z silnikiem )
Moim zdaniem jest lepiej zbudowany od sigmy ww. Za to optycznie troszke gorzej.
Nie ma magicznego szkiełka jakim jest sigmowskie APO.
cenowo krazy cos kolo 600 zł.

Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM
nigdy nie mialem z nim do czynienia wiec nic ciekawego ja o nim nie powiem.
Cenowo prezentuje sie jak tamron. Najlepiej jest kupowac produkty przeznaczone dla danego
aparatu. Z tamronami i canonami czasem bywaja problemki wiec chyba dla canoniarzy
pozostaje matczyny 70-300
od 679,00 PLN

dla troszke bardziej majetnych nikoniarzy.
Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR
najlepsze "tanie" tele jakie mozna kupic w stajni nikona.

Cena od 1616,00 PLN

dla mniej majetnych

Nikkor 70-300
cena kolo 400-500 zł

nie posiada silnika

wszytkie tele w zakresie 55-200 zaczynają sie od 600 złotych. maksymalnie koncząc na 1200
zaleznie od producenta. Nie poruszam ich tutaj poniewaz wieksza czesc z was miala z nimi
kontakt lub kupila aparaty z podwojnym kitem. (2 obiektywy w zestawie)
Zakres tele 200mm nas tutaj pozatym nie interesuje. Wszyscy chcemy 300 :P
W propozycjach został opuszczony przezemnie OLYMPUS o szklach z tegosystemy wiem najmniej

i nie wiem nawet czy firmy trzecie nadal produkuja obiektywy pod system 4/3.



OBIEKTYWY STAŁOOGNISKOWE
co i do czego.


Obiektywów stalogoniskowych jest sporo. Ale ja opisze po krótko 4 wybrane. Uzywane najczęściej.

30mm HSM f/1.4

Ten obiektyw sigmy jest jednym z najlepszych obecnych na rynku! stale swiatlo 1.4 sprawda sie doskonale,

budowa obiektywu jest solidna i cena przed kryzysem byla niezwykle atrakcyjna. Teraz niestety zaczyna sie od 1649,00 PLN.

35mm
prawdziwy standard.
Prawdziwym standardem dla aparatów analogowych oraz cyfrowych pelnoklatkowych jest wlasnie ogniskowa 50mm.
Dla matryc APS-C 35 mm daje rownowartosc ogniskowej 50 mm.
cena oscyluje w zaleznosci od obiektywu manualnego i od swiatla.
nikonowski AF-S 35 mm 1.8 to kosztu 800 zł
canonowski 35 f/2 zaczyna sie cenowo od 1100 zł
Nikkor AF 35mm f/2D od 1300 zł.
pentax oczywiscie musi zaszalec i
Pentax FA 35mm f/2 AL kosztuje prawie 3000 zł

50 mm
Standardowy obiektyw stałoogniskowy to 50mm ze stalym swiatlem f/1.8
najlepiej jednak zaopatrzyc sie w taki ze światlem f/1.4.
Obiektyw ten nadaje sie idealnie do portretow jezeli jest podłaczany do niepelnkoklatakowe lustrzanki cyfrowej.
(sa nimi wszystkie DSLR ktore nie maja pelnkolatkowej matrycy, czyli wszsytkie NIE TOPOWE modele danego producenta)
Jego ogniskowa na matrycach aps-c wynosi 75 mm co idealnie sie ku temu nadaje. A swiatlo 1.8 i 1.4 sa rzeczami z ktorymi drogi amatorze musisz sie spotkac predzej czy pozniej. Ale jedno cie nie ominie. W takim swietle sie zakochasz.

Chwilowo dla nikonów bez silnika w korpusie jedynym działającym w pelnic (AF) 50mm to AF-S 50mm f/1.4 ktory kosztuje kolo 1200 zł.
pozostałe obiektywy o tym zakresie reprezentują podobną cene
dla 1.8 - 400 - 600 złotych
dla 1.4 - 700 - 1200 złotych

85mm
85 mm to typowa portretówka w ktora zaopatrzy sie kazdy szanujacy sie portrecista.
swiatlo 1.8 - cenowo 1100-1500 zł
swiatlo 1.4 - 4000 - 5000 zł
dla ciekawostki
canon 85 mm ze swiatlem 1.2 kosztuje 7890,00.


OZNACZENIA OBIEKTYWÓW:
źródło: optyczne.pl

CANON

EF (z ang. Electro Focus) - oznaczenie mocowania dla canonowskiego standardu EOS (z ang.

Electro Optical System) powstałego w 1987 roku.

EF-S, to najnowszy standard obiektywów, kompatybilny z EF, ale przeznaczony dla

lustrzanek z matrycami APS-C. Wartości ogniskowych tych obiektywów należy przemnożyć

przez 1.6 aby uzyskać odpowiednik dla formatu 35 mm.

L czyli Luxury, to oznaczenie najlepszej optyki Canona, przeznaczonej dla zawodowych

fotografów.

USM (z ang. Ultra Sonic Motor), jest to opracowana przez Canona metoda sterowania

ogniskowaniem za pomocą fal ultradźwiękowych. Działający na tej zasadzie silnik,

powoduje, że autofokus jest szybki i cichy.

IS, to akronim od Image Stabilizer, czyli optycznej stabilizacji obrazu zastosowanej w

obiektywie. Konstrukcje optyczne z wykorzystaniem żyroskopów pozwalają stosować dłuższe

czasy naświetlania przy fotografowaniu z ręki.

DO (z ang. Difractive Optics), to konstrukcja składająca się z siatek dyfrakcyjnych i

soczewek zastosowana np. w obiektywach EF 400 mm f/4 DO IS USM czy EF 70-300 mm f/4-5.6

DO IS USM. Wykorzystanie zjawiska dyfrakcji pozwoliło na zniwelowanie aberracji

chromatycznej, przy jednoczesnym zmniejszeniu gabarytów obiektywu. Jest to nowa metoda

walki z tą wada optyczną.

NIKON.

AF-S - tym symbolem w 1996 roku oznaczono obiektywy z cichym silnikiem autofocusa (z ang.

AutoFocus-Silent wave).

DX - obiektywy z takim symbolem mają za zadanie współpracować z aparatami o matrycy

APS-C/DX, a więc 1.5x mniejszymi niż rozmiary błony fotograficznej.

SIC, N oznaczają zastosowanie powłok na soczewkach. SIC to z ang. Super Integrated

Coating. Nikon stosuje je zazwyczaj do obiektywów z dużą ilością elementów czyli w

zoomach. N oznacza Nano Crystal Coat. Ten rodzaj powłok stosuje się głównie przy

produkcji obiektywów o dużym polu widzenia.

IF to skrót od angielskiego wyrażenia Internal Focusing, które oznacza że ogniskowanie

obiektywu odbywa się w jego wnętrzu, bez obracania się obudowy. Takie rozwiązania

zmniejszają rozmiar obiektywu i przyspieszają jego ogniskowanie.

DC, to określenie dla obiektywów, które mają możliwość sterowania stopniem aberracji

sferycznej tła i pierwszego planu poprzez obracanie soczewki DC (z ang. Defocus-image

Control). Technikę taka stosuje się przy fotografii portretowej.

SWM, czyli Silent Wave Motor, to odmiana AF-S zapewniająca szybką i cichą pracę

autofocusa.

ASP oznacza, że przy konstrukcji obiektywu użyto soczewek asferycznych, które redukują

aberracje sferyczną. Elementy asferyczne są oznaczane również w ten sam sposób np. w

obiektywach Sigmy.

ED oznacza szkło o niskiej dyspersji (z ang. Extra-Low Dispersion), z którego wykonane są

soczewki, oczywiście nie wszystkie. Szkło niskodyspersyjne niweluje aberrację

chromatyczną.

D oznacza obiektywy, które przekazują informację aparatowi o odległości do przedmiotu.

G oznacza brak w obiektywie pierścienia do zmiany przysłony. Ustawiana jest ona jedynie z

poziomu aparatu.

VR, to oznaczenie na nikonowską stabilizację obrazu (z ang. Vibration Reduction).

SIGMA


EX (od ang. Excellence) jest oznaczeniem wyróżniającym obiektywy z najlepszej serii Sigmy.

Maja one reprezentować solidne wykonanie, trwałość i najlepszą optykę tej firmy.

DG, to seria obiektywów o dużej aperturze, szerokim kącie widzenia i małą minimalną

odległością ostrzenia. Docelowo przeznaczone są dla aparatów SLR o formacie 35 mm. Co nie

przeszkadza w stosowaniu ich z aparatami z matrycą APS-C, tym bardziej, że ich powłoki

antyodbiciowe zostały zoptymalizowane do współpracy z cyfrą.

DC oznacza obiektywy przeznaczone dla aparatów z matrycą APS-C/DX. Stosowanie ich z

aparatami pełnoklatkowymi, zaowocuje bardzo dużym winietowaniem. Są one stosunkowo lekkie

i kompaktowe.

ASP (z ang. Aspherical) oznacza, że w układzie optycznym obiektywu znajduje się co

najmniej jedna soczewka asferyczna. Powierzchnia takiej soczewki nie jest wycinkiem

sfery, a jej kształt dobrano tak, aby minimalizował aberrację sferyczną, czyli żeby

światło przechodzące przez soczewkę w różnych odległościach od jej centrum, skupiało się

w jednym punkcie. Aby zmniejszyć aberrację sferyczną w konwencjonalny sposób, należałoby

zestawić dwie lub trzy soczewki z różnego rodzaju szkła. Konstruując obiektyw, możemy

zamiast trzech zwykłych soczewek wstawić jednen element asferyczny, co prowadzi, siłą

rzeczy, do zmniejszenia rozmiarów i wagi obiektywu.

APO, czyli apochromat - obiektyw, którego soczewki zrobione są z różnego rodzaju szkła,

tak aby niwelować aberrację chromatyczną. Tego typu soczewki Sigma wykonuje z dwóch

rodzajów szkła niskodyspersyjnego: Special Low-Dispersion (SLD) i Extraordinary Low

Dispersion (ELD).

OS (z ang. Optical Stabilizer) - obiektywy z takim oznaczeniem posiadają optyczną

stabilizację obrazu. W zależności od warunków fotografowania, system OS działa na dwa

sposoby. Czujniki wychwytują ruchy obiektywu w pionie i poziomie, które są wynikiem na

przykład drżenia rąk przy fotografowaniu krajobrazów czy innych statycznych sytuacji.

Możemy wtedy wydłużyć ekspozycję nie martwiąc się, że nasze zdjęcie będzie poruszone.

Drugim trybem jest korekcja ruchu w poziomie, która ma przeciwdziałać tzw. efektowi

blurringu, czyli rozmycia obrazu. Efekt taki powstaje na przykład, przy przesuwaniu

aparatu za obiektem poruszającym się.

HSM (z ang. Hyper-Sonic Motor), to sterowanie ogniskowaniem obiektywu za pomocą

ultradźwięków. Dzięki takiemu mechanizmowi autofocus (AF) działa szybko i cicho.

IF (z ang. Inner Focus) oznacza, że w obiektywie podczas ogniskowania uczestniczą tylko

wewnętrzne układy soczewek. Pierwsza i ostatnia soczewka jest nieruchoma. Dzięki temu nie

zmienia się fizyczna długość obiektywu, oraz nie obraca się zewnętrzna soczewka, co jest

korzystne przy stosowaniu na przykład filtrów polaryzacyjnych.

RF (z ang. Rear Focus) jest ograniczoną wersją IF. W tym wypadku ruchome są ostatnie

elementy obiektywu. Zapewnia to szybsze i cichsze działanie autofocusa.



PENTAX

P-FA,to seria obiektywów z autofokusem.

P-A - seria z manualnym ustawianiem ostrości. Przysłona w tych obiektywach może być

zmieniana automatycznie z poziomu korpusu aparatu.

P-DA - obiektywy przeznaczone tylko dla lustrzanek cyfrowych z formatem matryc APS-C.

P-FA J, są to obiektywy z autofokusem nie posiadające pierścienia do zmiany apertury.

P-K, to pierwsza seria obiektywów z bagnetem K z manualnym ustawianiem ostrości.

P-D FA - seria przeznaczona dla lustrzanek cyfrowych ale jednocześnie kompatybilna z

formatem 35 mm. Zastosowano w niej takie konstrukcje optyczne, aby niwelować pojawianie

się flar czy duszków.

smc (z ang. Super Multi Coated) oznacza pokrycie elementów optycznych obiektywu warstwami

antyodbiciowymi, które przeciwdziałają pojawianiu się artefaktów wywołanych odbiciem

światła oraz poprawiających transmisję światła.

AL (z ang. Aspherical Lens) - akronim oznaczający soczewki asferyczne. Elementy

asferyczne odpowiedzialne są za zmniejszanie aberracji sferycznych.

ED - takie oznaczenie mówi o zastosowaniu w obiektywie szkła niskiej dyspersji, które

zmniejsza aberrację chromatyczną.

IF (z ang. Internal Focusing) - obiektywy z takim symbolem podczas ogniskowania nie

zmieniają fizycznej wielkości. Tu także nie obraca się przednia soczewka, dzięki czemu

można na przykład swobodnie korzystać z filtrów polaryzacyjnych.



TAMRON

SP (z ang. Super Performance) - jest to oznaczenie profesjonalnej serii obiektywów

Tamrona

Di (z ang. Digitally Integrated Design) to obiektywy do cyfrowych lustrzanek nawet tych z

pełną klatką. Są konstruowane tak, aby minimalizować winietowanie, aberrację

chromatyczną, czy odblaski przy zachowaniu jak najlepszej rozdzielczości.

Di-II - tym symbolem oznaczone są obiektywy przeznaczone dla aparatów z matrycami 24 x 16

mm czyli APS-C/DX lub mniejszymi.

IF (z ang. Internal Focusing) jest to wewnętrzny system ustawiania ostrości, dzięki

któremu nie zmienia się długość obiektywu w trakcie ogniskowania.

ASL (z ang. Aspherical) - oznacza, że w obiektywie znajdują się soczewki asferyczne,

korygujące aberrację sferyczną. LD (z ang. Low Dispersion) - w obiektywie znajdują się

szkła o niskiej dyspersji korygujące aberrację chromatyczną.

AD (z ang. Anomalous Dispersion) - szkła AD również korygują aberrację chromatyczną. W

połączeniu z warstwą zwykłego szkła, aberracja może być niwelowana w różnych zakresach

długości fali.

XR (z ang. Extra Refractive Index Glass) - takim symbolem Tamron oznacza obiektywy z

soczewkami ze szkła o współczynniku załamania większym niż 1.69. Im większy współczynnik

załamania, tym soczewka użyta w konstrukcji może być cieńsza, a promieniowanie skupiane w

ognisku bliżej niej. Dzięki temu można budować obiektywy krótsze i lżejsze.

TOKINA

AT-X (z ang. Advanced Technology-Extra), to seria obiektywów Tokiny z autofokusem mająca

najlepszą optykę, małą wagę i kompaktowe rozmiary w porównaniu z pozostałymi obiektywami.

DX to oznaczenia obiektywów przeznaczonych tylko do lustrzanek z matrycami APS-C/DX.

AS (a ang. Aspherical) - jest to informacja, że w obiektywie znajdują się elementy

korygujące aberracje sferyczną.

F&R Aspherical, to również metoda radzenia sobie z aberracja sferyczną. Polega ona na

umieszczaniu dwóch sferycznych elementów, jednego o średnicy większej niż 50 mm z przodu

układu optycznego, oraz mniejszego 20 milimetrowego w tylnej części.

SD czyli Super Low Dispersion odnosi się do elementów niskodyspersyjnych niwelujących

aberrację chromatyczną.

HLD (z ang. High-refraction, Low Dispersion) - to połączenie dużego współczynnika

załamania z niską wartością dyspersji. Stosowanie elementów o takich własnościach w

obiektywach szerokokątnych ma korygować w nich aberrację chromatyczną.

MC czyli Multi-Coating - w obiektywie z takim oznaczeniem powierzchnie elementów pokryte

są warstwami antyodbiciowymi polepszającymi transmisję światła i redukującymi efekty

odblasków, duszków i flar.

FE (z ang. Floating Element System), to układ odpowiedzialny za korygowanie astygmatuzmu

w obiektywie zmiennoogniskowym.

IF (z ang. Internal Focus System) - wewnętrzne ogniskowanie obiektywu bez zmiany jego

długości. Tu także nie występuje obracanie się przedniej soczewki.

IRF (z ang. Internal Rear Focus System) ogniskowanie za pomocą tylnych elementów układu


optycznego.



koniec cz. 1

Post edytowany Saturday, January 30, 2010 18:22 przez moderatora kyothedemoneyes
kyothedemoneyes Postów: 175
Konto od: 28.09.2004
Miasto: kluczbork
Permalink Autor: aparello, data postu: Wednesday, August 25, 2010 09:44
o kurcze, rewelacja ! już biorę się do czytania :)
aparello Postów: 170
Konto od: 27.07.2008
Miasto: Boszkowo
Permalink Autor: jemogorki, data postu: Wednesday, August 25, 2010 10:09
Czołem, napisać uzupełnienie o szklarnie Sony, czy nikomu nie jest to potrzebne?
jemogorki Postów: 897
Konto od: 11.05.2008
Miasto: Poznań
Permalink Autor: stillchildlike, data postu: Wednesday, August 25, 2010 10:18
Napisz, przyda się na pewno. :)
stillchildlike Postów: 818
Konto od: 5.11.2008
Miasto: Lublin
Permalink Autor: jemogorki, data postu: Wednesday, August 25, 2010 18:59
Tpo tak, jedziemy od szerokiego:
Sony/KM/Tammron 11-18mm f/4.5-5.6
Szeroko, moim zdaniem dobrze jakościowo i cenowo podobnie do 10-24(nie porównywałem). W ramach ciekawostego to od 14mm można używać z analogiem, a  z filtrami na analogu chyba od 16.
Z tele  jest 70-300G i 70-400G, ale koszta obu to ponad 3000zł, więc fotoamatora raczej nie stać.
Jest też Sony 75-300mm f/4.5-5.6
Ale z tego co wiem, to nie jest zbyt dobry.
bardzo fajne, dobre optycznie, tanie i do tego małe są konstruckje Sony/Tamrona(Sony ma silnik w sobie) 55-200mm. Gorąco polecam
Dla fanów ładnego obrazka pozostaje
Minolta 70-210mm f/4
Jej ceny osiągają czasem poziom 1000zł, co jest absurdem, ale propozcyje za 600-800zł są warte przemyślenia.
Świetna jakość obrazu i abberacje do ogarnięcia.
Co do stałek, to będzie Sony 35/1.8 już niedługo w sklepach, cena będzie podobna do Nikonowego
Z 50'tek jest Sony 50/1.8 SAM(nie kryje FF), Sony 50/1.4, Minolta 50/1.7(kryje FF) i 2 wersje Minolty 50/1.4, z czego druga  z filtrem 55mm jest lepsza.
Z 85 to u nas będzie 85/2,8 SAM w cenie poniżej 900zł z tego co wiem. Jest jeszcze CZ 85/1,4 ZA Ale to już gdzieś koło 5000zł.
Zapomniałem o czymś?
jemogorki Postów: 897
Konto od: 11.05.2008
Miasto: Poznań
Permalink Autor: jesz, data postu: Sunday, August 29, 2010 21:13
Post mega przydatny i przyjemnie napisany :)

gratulacje :)
jesz Postów: 14
Konto od: 28.02.2010
Miasto: Mosina
Permalink Autor: ciasteczkowypotwor6x6, data postu: Thursday, October 7, 2010 16:43
Cytat kyothedemoneyes
Na początek. I na chłopski rozum.
Liczba f na obiektywie.
Liczba f oznacza jasnosc danego obiektywu. Standardem jaki występuje najczęściej w

kitowych obiektywach to f/3.5-5.6
f/3.5 - w tym wypadku to jasnośc obiektywu na początku zakresu.

przykładowo, jezeli mamy obiektyw o zakresie 18-55mm.
f/3.5 bedzie oznaczac jasnosc dla 18 mm.
f/5.6 bedzie oznaczalo jasnosc dla 55 mm.
jasnosc bedzie sie zmieniala podczas calego zakresu jakiego będziecie uzywac.
Przy 18 mm zawsze bedzie to 3.5 a przy 55mm zawsze 5.6.


Nie jasność, bo jasność wyraża się w luxach, a światłosiła obiektywu, czyli stosunek apertury do ogniskowej, jej odwrotność to przysłona wyrażana w f, 0,75, 1, 1,2 itd.
Parametr zamieszczony na obiektywie przy ogniskowej czyli f3,5-5,6 w przypadku zooma o którym tu mowa, to otwór względny maksymalny.

Nie zapominajmy również o tym iż są profesjonalne zoomy ze zmienną światłosiłą.

Nie zawsze jaśniejszy obiektyw jest lepszy, gdyż, np canon 1,8 jest ostrzejszy od 1,4, nawet domknięty do 2,8. Jest jeszcze taki parametr jak zdolność rozdzielcza obiektywów.
ciasteczkowypotwor6x6 Postów: 99
Konto od: 12.12.2005
Miasto: jcty
Permalink Autor: ali1600, data postu: Thursday, December 2, 2010 07:09
Przydatne informacje.
ali1600 Postów: 198
Konto od: 9.05.2009
Miasto: Lublin
Permalink Autor: claaudiiaax33, data postu: Sunday, December 19, 2010 16:16
a wiecie coś na temat obiektywu makro do Olympusa e620?
bo zamierzam kupić. dodam, że jestem fotografem raczej początkującym, więc nie mam bardzo wysokich wymagań ;)
z góry dziękuję.
claaudiiaax33 Postów: 8
Konto od: 20.09.2010
Miasto: Częstochowa
Permalink Autor: michal, data postu: Sunday, January 23, 2011 17:45
Mam takie pytanie. Rozmawiałem ostatnio z jednym fotografem i powiedział mi, że przynajmniej kiedyś było tak, że długości ogniskowych obiektywów w wypadku lustrzanek cyfrowych nie są do końca prawdziwe.
Chodzi o to, że słabsze lustrzanki cyfrowe o matrycy mniejszej niż małoobrazkowa,  zmieniają faktyczną ogniskową obiektywu ( np. 1,5x czy 2x). Dajmy na to  nikona d90 z kitem 18-200, matryca jest bodajże 23mm na 15mm a małoobrazkowego jest większa(36x16?). Czy w takim razie ten kit nie będzie miał tak naprawdę 27-174? Czy jest to może od razu przeliczane?
Treść dodana do postu 23-01-2011 o godzinie 17:46
Oczywiscie nie 18-200 tyko 18-108.
michal Postów: 9
Konto od: 29.01.2010
Miasto: Nowy Sącz
Permalink Autor: thekingxofxkings, data postu: Sunday, January 23, 2011 17:59
Jest taki przelicznik. Jednak jest to tak zwany ekwiwalent ogniskowej dla FF(36x16). Fizyczna ogniskowa obiektywu się nie zmienia. Każdy obiektyw nawet ten dedykowany do body APS-C czy DX ma oznaczenie ogniskowej dla FF.
thekingxofxkings Postów: 957
Konto od: 8.06.2010
Miasto: Warszawa
Permalink Autor: ciasteczkowypotwor6x6, data postu: Saturday, February 5, 2011 15:01
Cytat eoshadrian
Każdy obiektyw nawet ten dedykowany do body APS-C czy DX ma oznaczenie ogniskowej dla FF.


Nie ma czegoś takiego jak ogniskowa dla FF. Milimetr zawsze ma milimetr, nie da się inaczej.
ciasteczkowypotwor6x6 Postów: 99
Konto od: 12.12.2005
Miasto: jcty
Permalink Autor: landroverdisco, data postu: Saturday, February 5, 2011 15:09
chodzi mu o ekwiwalent, bez czepialstwa ciasteczko :d
Canon 5D, summilux, 35L
landroverdisco Postów: 128
Konto od: 16.10.2010
Miasto: Moskwa
Permalink Autor: gravitydamage, data postu: Saturday, February 26, 2011 11:14
Mam pytanie, odnośnie obiektywów, a nigdzie nie mogłam znaleźć odpowiedzi... Czy obiektyw Nikkor 1.8 współpracuje tak samo ze wszystkimi modelami Nikonów? Czy są jakieś różnice w zdjęciach? Z góry dziękuję za odpowiedź.
gravitydamage Postów: 6
Konto od: 25.01.2011
Miasto: Łódź
Permalink Autor: jemogorki, data postu: Saturday, February 26, 2011 11:19
Nie ma takiego obiektywu jak nikon 1.8
1.8 to maksymalna przysłona, a obiektyw musi mieć jakąś ogniskową(podawaną w mm/cm).
jemogorki Postów: 897
Konto od: 11.05.2008
Miasto: Poznań
Permalink Autor: gravitydamage, data postu: Saturday, February 26, 2011 11:23
O, przepraszam, moje niedopatrzenie :). Chodziło mi dokładnie o Nikkor 50mm f/1.8 D AF.
gravitydamage Postów: 6
Konto od: 25.01.2011
Miasto: Łódź